GI

December 4, 2015

Tack vare lågkolhydratkosten GI har de flesta människor trott att kolhydrater är ohälsosamma och bör undvikas, särskilt av människor som försöker gå ner i vikt . Sanningen är att det finns olika typer av kolhydrater och varje typ har en annorlunda effekt på kroppen . Glykemiskt skalan skapades för att skapa en mätning av dessa effekter. Att äta kolhydrater med låg glykemiskt index , måste du i huvudsak fokusera på hela, obearbetade livsmedel, bland annat frukt och icke – stärkelserika grönsaker.

Vad är glykemiskt index?

Den glykemiskt index är en skala som rangordnar livsmedel efter hur mycket de höjer blodsockernivåerna. Vanligtvis är skalan en jämförelse med ett annat livsmedel , såsom ren glukos. Kolhydrater rangordnas efter hur de påverkar en individs blodglukosnivåer. Ju högre ett livsmedel är glykemiskt index , desto mer påverkar blodsocker- och insulinnivåer.

Nedan hittar du några livsmedel med lågt GI

Fullkornsbröd (men högre GI om brödet är finmalt)

Juice (syror sänker GI på hela måltiden)

Kikärtor, sojabönor, gröna grönsaker, valnötter, bönor med mera

Klicka på denna länk för att komma vidare till en mer utförlig lista med livsmedel som innehåller lågt GI.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>